Pemanfaatan Media Pasir Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Anak Usia 5-6 Tahun

Authors

  • Catur Wulandari Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(2).18261

Keywords:

sand media, pre-writing, early childhood

Abstract

This research aims to improve the pre-writing skills of early childhood by using sand media. The research method used is the classroom action research (PTK) method which is carried out in stages, namely planning, taking action, observing and analyzing or reflecting. The subjects of this research were 15 children aged 5-6 years in one of the schools in the city of Jakarta. Sand media was chosen because it has a texture and properties that can stimulate children's motor sensors and is expected to help children develop pre-writing skills. The results of the research show that children's writing skills in the initial conditions and cycle I have not reached the performance indicators. The results of research in the second cycle show that the use of sand media can significantly improve children's pre-writing abilities, as seen from the increase in accuracy and neatness and the shape of the letters they make. Thus, sand media can be used as an effective alternative in learning pre-writing in early childhood education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisy, A. R., & Adzani, H. N. (2019). Pengembangan Kemampuan Menulis Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Primagama. Jurnal Pendidikan Anak, 8(2), 141–148.

Arikunto, Suharsimi. (2007). Penelitian Tindakan kelas. Jakarta: Bumi Aksara.

Elan, Gendana, G., & Patimah, E. (2023). Studi Literatur: Peningkatan Kemampuan Menulis Permulaan Melalui Media Writing Skills Board Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Innovative : Journal Of Social Science Research, 3(3), 2481–2492.

Erlianda, T., Fauzi, A., & Amri, K. (2019). Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Menulis Di Atas Pasir. Aṭfālunā: Journal Of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 74–85. Https://Doi.Org/10.32505/Atfaluna.V2i2.1336

Fitriani, Fidiawati, L. & Hawani. (2021). Tingkat Validasi Pengembangan Media Pembelajaran untuk Menstimulasi Perkembangan Mengenal Huruf Berbasis Bahan Bekas Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 6(2), 130-135.

Hayati, S. N., & Putro, K. Z. (2021). Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4.

Kusuma Dewi, N. (2018). Stimulasi Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Seni Rupa. Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 190–195.

Mawaddah, S., & Pohan, S. (2024). Pengaruh Penggunaan Pasir Berwarna Terhadap Perkembangan Kognitif Anak. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 99–111. Https://Doi.Org/10.37985/Murhum.V5i1.453

Mukarromah, T. T., Hafidah, R., & Nurjanah, N. E. (2024). Pengaruh Metode Multisensori Terhadap Kemampuan Menulis Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 11(4), 326. Https://Doi.Org/10.20961/Kc.V11i4.64646

Mustari, L., Indihadi, D., & Elan. (2020). Keterampilan Menulis Anak 4-5 Tahun (Penelitian Single Case Experimental Pada Kelompok B Tk Al Munawaroh Banjarsari). Jurnal Paud Agapedia, 4(1), 39–49.

Mutiah, Sumardi, & Rahman, T. (2020). Desain Media Pasir Kinetik Untuk Memfasilitasi Kemampuan Menulis Permulaan Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 4(2), 207–218.

Pratama, L. R., & Priyantoro, D. E. (N.D.). Mengembangkan Membaca Dan Menulis Permulaan Anak Usia Dini.

Riskayanti, S., & Suwardi. (2018). Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Finger Painting. Jurnal Audhi, 1(1).

Ropikoh, Aisyah, D. S., & Karyawati, L. (2021). Penggunaan Media Pasir Untuk Kemampuan Menulis Permulaan Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Early Childhood : Jurnal Pendidikan, 5(2), 2579–7190.

Salma, S., & Jumarni, L. (2020). Analisis Penggunaan Media Pasir Berwarna Pada Anak Kelompok B. Jurnal Smart Paud, 3(1), 35. Https://Doi.Org/10.36709/Jspaud.V3i1.10213

Sandi, N. V., & Setyorini, R. (2018). Analisis Kegiatan Bimbingan Belajar Pada Anak Usia Dini Dalam Kreativitas Pembelajaran Finger Painting (Melukis Terhadap Peningkatan Motorik Halus). Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(2).

Savana, V. T. (2022). Analisis Hambatan Dalam Kemampuan Menulis Permulaan Pada Anak Usia Dini Di Kelompok B Tk Putra II Serang. Skripsi. Universitas Pendidikan Indonesia

Sri Widayati, N. (N.D.). Meningkatkan Kemampuan Menulis Permulaan Melalui Media Pasir Pada Anak Kelompok A Tk Kyai Hasyim.

Suarmini, N. K., Suyanta, W., & Putra, I. (2022). Stimulasi Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Membuat Alat Permainan Edukatif. Generasi Emas Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(2).

Sumarseh, & Eliza Delfi. (2022). Penerapan Media Pembelajaran Berbahan Loose Part In Door Untuk Membangun Merdeka Belajar Anak Usia Dini. Generasi Emas, 5(1), 65–75.

Susanto, Ahmad. (2011). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Downloads

Published

2024-08-11