Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Melalui Permainan Twister Geometri di TK As-Sayyidi

Authors

  • Anti Pebriani Syahpitri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ahmad Syukri Sitorus Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(2).18070

Keywords:

Early Childhood, Geometry Shapes, Twister Game

Abstract

This research aims to improve the ability to recognize shapes through geometric twister games at As-Sayyidi Kindergarten. The classroom action research method used in this research is the Kemmis & Mc Tagaart model which consists of planning, implementation, observation and reflection.  Data collection techniques use observation and documentation. The research subjects were 14 children, namely 8 boys and 6 girls. The results showed that there were 6 children who completed the pre-cycle with a percentage of 42.8%, in cycle I this increased to 8 children with a percentage of 57.1%, and in cycle II it increased to 12 children with a percentage of 85.7%. Based on the research results, it can be concluded that through the geometric twister game, children at As-Sayyidi Kindergarten can improve their ability to recognize shapes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, P., & Agustin Ningrum, M. (2018). Pengembangan Media Roda Putar Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun. PAUD Teratai, 7(3), 1–6.

Anzar, S. F. (2017). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas V Sd Negeri 20 Meulaboh Kabupaten Aceh Barat Tahun Ajaran 2015 / 2016. 4(1), 53–64.

Fanny, N. A. (2024). Pengaruh Bermain Loose Parts Terhadap Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Al-Hijriah. http://repository.radenintan.ac.id/33369/%0Ahttp://repository.radenintan.ac.id/33369/1/Skripsi Perpustakaan.pdf

Halipah, S., & Suyatmin, S. (2024). Manfaat Bermain Untuk Mengembangkan Aspek Sosial Dan Emosi Anak Usia Dini. Masa Keemasan: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 37–42. https://doi.org/10.46368/mkjpaud.v4i1.1958

Hapsari, M. N., Ilhami, B. S., & Agustina, Y. (2019). Dekak-Dekak Geometri, Media Pembelajaran Untuk Mengenalkan Bentuk Geometri Pada Anak Kelompok A. Jurnal Golden Age, 3(01), 30. https://doi.org/10.29408/goldenage.v3i01.1433

Hutama, B. A. (2017). Bermain Twister modifikasi Terhadap Hasil Belajar Mengenal Bentuk Geometri Siswa Autis Pada SLB. Jurnal Pendidikan Khusus, 1–11.

Kurniawati, A. (2013). Implementasi metode penugasan analisis video pada materi perkembangan kognitif, sosial, dan moral. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(2), 149–155. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i2.2716

Mahmudah, Z., & Masykuroh, K. (2023). Media Twister Geometri Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, 7(1), 147–159.

Okmalianti, R., N, Z., & Solfiah, Y. (2019). Pengaruh Permainan Take Shape Terhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 116–124.

Rahmadani, B., Novianti, R., & Puspitasari, E. (2017). Pengaruh Permainan Twister Modifikasi Terhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Shandy Putra Telkom Kota Pekanbaru. 1–15.

Rizki Nurhana Friantini, Rahmat Winata, Pradipta Annurwanda, Siti Suprihatiningsih, Muhammad Firman Annur, Bernadeta Ritawati, & Iren. (2020). Penguatan Konsep Matematika Dasar Pada Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Abdimas Bina Bangsa, 1(2), 276–285. https://doi.org/10.46306/jabb.v1i2.55

Robiatul, L. (2023). Bermain Aktif dalam Perkembangan Anak Usia 5-6 Tahun Di PAUD Binayatul. 3(1), 12–19.

Rusdianti, A., Solfiah, Y., & Kurnia, R. (2020). Pengembangan Media Getar ( Geometri Putar) Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Pada Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 3(2), 145–152. https://doi.org/10.31004/jrpp.v3i2.1210

Wartini, U., Aisyah, D. S., & Riana, N. (2022). Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Permainan Papan Monopoli Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(14), 346–354. https://doi.org/10.5281/zenodo.6994918

Yunastiti, M. A. (2012). Pengembangan Permainan Twister Modifikasi Untuk.

Zakiah, N., & Komariah, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri Melalui Bermain Konstruktif Pada Kelompok Bermain Usia 3-5 Tahun Kelas B di Paud Tunas Melati Kid ’ s Kotabumi Lampung Utara. Al-Jayyid: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 50–68.

Downloads

Published

2024-08-01