Peran Ibu dalam Menumbuhkan Ekoliterasi pada Anak Kelompok B TKIT Azkia Aceh Besar
DOI:
https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(2).17967Keywords:
Role Mother's, Ecoliteracy, Early ChildhoodAbstract
Growing awareness of loving the environment in early childhood is an investment for the future. When children are raised by taking care of the environment, the environment will take care of them in the future, and vice versa. The aim of this research is to analyze the role of mothers in fostering ecoliteracy in TKIT Azkia group B children. This research uses qualitative methodology. Data collection methods are interviews, observation and separate document analysis. The results of this research are that mothers provide examples and get children used to using enough water, turning off the water tap after use, cooking for children and providing tumblers for children to drink in, thus minimizing children's frequent snacks outside and the use of single-use plastic bottles.
Downloads
References
Dini, Jurnal Pendidikan Anak Usia. "Buku Digital Berwawasan Lingkungan Sebagai Upaya Menumbuhkan Ekoliterasi Anak." Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 7.6 (2023): 7262-7276.
Hasibuan, R. (2016). ANALISIS DAMPAK LIMBAH/SAMPAH RUMAH TANGGA
Jogiyanto Hartono, M., ed. Metoda pengumpulan dan teknik analisis data. Penerbit Andi, 2018.
Musawamah, M. (2021). Peran orang tua dan guru dalam membentuk karakter anak di kabupaten demak. AL-HIKMAH (Jurnal Pendidikan Dan Pendidikan Agama Islam), 3(1), 54-70.
NAHAR, Syamsu, et al. Standar Kompetensi Kepribadian Guru (Kajian Berbasis Data Penelitian Lapangan). 2017.
Nurfarida, R., & Hasanah, A. (2021). Perilaku Green Behaviour Dengan Pembelajaran Ekoliterasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Studi Islam Lintas Negara, 3(2), 86.
Nurfarida, R., Pandue, & Hasanah, A. (2021). Perilaku Green Behaviour Dengan Pembelajaran Ekoliterasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Studi Islam Lintas Negara, 3(2), 86–94.
Nurfarida, R., Pandue, & Hasanah, A. (2021). Perilaku Green Behaviour Dengan Pembelajaran Ekoliterasi Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Studi Islam Lintas Negara, 3(2), 86–94.
Nurhayani, N., & Nurhafizah, N. (2022). Media dan Metode Pengembangan Literasi Anak Usia Dini di Kuttab Al Huffazh Payakumbuh. Jurnal Basicedu, 6(6), 9333-9343.
Ramadhani, F., Chairilsyah, D., Novianti, R., Kunci, K., Usia Dini, A., Window Farming, K., & Ekologi, L. (2023). Pengaruh Kegiatan Window Farming Terhadap Literasi Ekologi Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Laboratorium FKIP Universitas Riau. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 10398–10412. https://doi.org/10.31004/INNOVATIVE.V3I2.1244
Ramadhani, F., Chairilsyah, D., Novianti, R., Kunci, K., Usia Dini, A., Window Farming, K., & Ekologi, L. (2023). Pengaruh Kegiatan Window Farming Terhadap Literasi Ekologi Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Laboratorium FKIP Universitas Riau. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 10398–10412. https://doi.org/10.31004/INNOVATIVE.V3I2.1244
Santrock, J. W., Johnson, C., & Patterson, C. (2002). LIFE-SPAN DEVELOPMENT.
Siregar, M., Meilanie, S. M., & Purwanto, A. (2020). Pengenalan Ecoliteracy pada Anak Usia Dini melalui Metode Bercerita. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 719. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.700
Sukmadinata, N. S. (2015). Metode Penelitian Pendidikan. In Remaja Rosdakarya.
Suryani, S. (2020). Peran Ibu Rumah Tangga Dalam Menanamkan Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Anak. Fitrah: Jurnal Studi Pendidikan, 11(1), 63-78.
Susilawati, Samsul. "Pembelajaran Yang Menumbuhkembangkan Karakter Religius Pada Anak Usia Dini." Aulad: Journal On Early Childhood 3.1 (2020): 14-19.
Wahyuni, Sri. "Hubungan Peran Ibu Dengan Kemampuan Perilaku Prososial Anak Usia 5-6 Tahun Di TK IT Insan Taqwa Lampung." (2022).
Widayanti, Tri, (2018). Peran Orang Tua Dalam Mendidik Anak Perempuan Perspektif Pendidikan Islam. (Skripsi). UIN Raden Inten Lampung, Lampung.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Generasi Emas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.