Program Everyday Untuk Mengembangkan Akhlak Mulia Anak Usia 5-6 Tahun

Authors

  • Rofiqoh Rofiqoh Universitas Negeri Malang
  • Ahmad Samawi Universitas Negeri Malang
  • Nur Anisa Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(2).17940

Keywords:

Every day program, Reading Tartil, Noble Character

Abstract

The everyday program is one of the habituation programs that is carried out every day to develop children's noble character but, in its implementation there are still some children who do not concentrate, play, and talk to themselves. The purpose of the research is to describe, find out the inhibiting and encouraging factors, and find out the impact of the everyday program to develop noble morals. The method used is qualitative with a case study approach. The results of this study concluded that the description of the everyday program is a program of habituation to read short letters in tartil interspersed with the cultivation of morning aqidah which aims to make children have a basic Islamic religion and recognize short letters from an early age. This program is a superior activity that is supported by the safari dhuha program, the Friday clean program, and environmental love activities. Supporting factors of this program include educators, evaluation, reward and punishment, motivation, follow-up, and infrastructure. While the inhibiting factors include the community environment, family environment, and internal factors. The impact of the everyday program is to increase love for the Qur'an, increase the skill of reading the Qur'an, especially in tajweed, increase faith in Allah SWT by worshiping, and have an impact on noble character because children are always accustomed to doing good things such as attitude, speech, and actions so that they can make good traits and character for children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akbar, E. (2020). Metode Belajar Anak Usia Dini. Jakarta: Prenada Media.

Anom, Prasetiya, B., & Halili, H. . (2022). Peranan Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Akhlak Mulia Peserta Didik Madrasah Diniyah Nurul Ghozali Desa Sumberkare Kecamatan Wonomerto Kabupaten Probolinggo. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(2), 219-227.

Arwani, M., & Jannah, S. R. (2023). Pembinaan Akhlakul Karimah Melalui Pembiasaan Membaca Al-Qur’an Sebelum Belajar. An Najah (Jurnal Pendidikan Islam dan Sosial Keagamaan), 02(01), 1-7.

Azty, A., Fitriah, Sitorus, L. S., Sidik, M., Arizki, M., Siregar, M. N. A., Siregar, N. A., Budianti, R., Sodri, & Suryani, I. (2018). Hubungan antara Aqidah dan Akhlak dalam Islam. Journal of Education, Humaniora and Social Sciences (JEHSS), 1(2), 122-126.

Bahri, A. F., Siregar, S. K., Nur, R., Al-Adawiyah, R., Putra, E., Yuliana, Lidan, A., Ma’ruf, R., Rahman, M. Y., Hidayat, M., Ginting, N. S. B., Nasution, S., Rahman, F., Robby, A. D., Lubis, A. H. A. A., Ulwan, M. N., Syahputa, A., Utami, S. R. R., & Panjaitan, S. (2022). Evaluasi Program Pendidikan. Umsu Press.

Bararah, I. (2020). Pengelolaan Sarana dan Prasarana Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Mudarrusuna, 10(2), 351-370.

Berlianti, R., Kurniawan, & Cikdin. (2021). Implementasi Metode Pembiasaan pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 12(2), 1-13.

Damayati, S. (2018). Peranan Tk-Tpa Alquran dalam Pembinaan Akhlak Anak di Tpa Nurul Huda Katangka Kecematan Bontonompo Kabupaten Gowa. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Devi, S. C., & Romadlon, D. A. (2023). Al-Qur’an Learning with the Yanbu’a Model for the Quality of Pronunciation of Hijaiyah Letters at Islamic Boarding Schools Pembelajaran Al-Qur’an dengan Model Yanbu’a untuk Kualitas Pelafalan Huruf Hijaiyah di Pondok Pesantren. Adabiyah: Jurnal Pendidikan Islam, 5(3), 1-10.

Hermawan, I. (2019). Teknik Menulis Karya Ilmiah Berbasis Aplikasi dan Merodologi. Karawang: Hidayatul Quran.

Ikrom, F., & Arifin, S. (2022). Impelementasi Pembisaan Membaca Juz Amma untuk Membentuk Karakter Religius Peserta Didik. Humanistika : Jurnal Keislaman, 8(1), 37-61.

Jannah, M. (2019). Peranan Guru Dalam Pembinaan Akhlak Mulia Peserta Didik (Studi Kasus di Mis Darul Ulum, Madin Sulamul Ulum Dan Tpa Az-Zahra Desa Papuyuan). Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 137-165.

Kharitsah, U. (2018). Pendidikan Akhlak Mulia : Pembiasaan Membaca Al- Qur’an dan Shalat Tahajud di Panti Asuhan An-Nadhief Senon Kecamatan Kemangko Kabupaten Purbalingga. Institut Agaman Islam Negeri Purwokerto.

Luthfi, R., & Nurmatin, S. (2023). Landasan Belajar dan Mengajar. zakimu.com.

Mumung, A. (2020). Keunggulan Metode Qiro’ati untuk Meningkatkan Membaca Al-Qur’an pada Anak Usia Dini. Jurnal Keislaman dan Pendidikan, 1(1), 1-4.

Musarifah, U., Ifadah, L., & Azizah, A. S. (2023). Pembiasaan Tadarus Al-Qur’an Pagi dalam Menekankan Nilai Karakter pada Peserta Didik di SMA Negeri 2 Temanggung. Jurnal Kependidikan Islam dan Keagamaan, 5(2), 1-10.

Oktaviana, A., Marhumah, Munastiwi, E., & Na’imah. (2022). Peran Pendidik dalam Menerapkan Pendidikan Akhlak Anak Usia Dini Melalui Metode Pembiasaan. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5297-5306.

Pakaya, I., Posumah, J. H., & S, D. (2021). Pengaruh Lingkungan Sosial Terhadap Pendidikan Masyarakat di Desa Biontong I Kecamatan Bolangitang Timur Kabupaten Bolaang Mongondow Utara. Jurnal Administrasi Publik, VII(104), 11-18.

Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Pramita, M., Jamienti, Alimir, & Karim, H. A. (2023). Pembinaan Akhlakul Karimah Melalui Pembiasaan Membaca Al-Qur’an di SMPN 3 Sungai Pua Kab. Agam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 22045-22052.

Purwanto, A. (2022). Konsep Dasar Penelitian Kualitatif Teori dan Contoh Praktis. Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian.

Qowim, A. N. (2019). Internalisasi Karakter Qurani dengan Tartil Al-Qur’an. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(01), 17-29.

Rahma, A. . (2020). Membaca Al-Qur’an dalam Membentuk Akhlakul Karimah Siswa di Sma Negeri 1 Ngadirojo Pacitan. Institut Agama Islam Negeri Tulungngagung.

Rizalludin, A. (2019). Implementasi Metode Talaqqi dalam Pembelajaran Tahsin dan Tahfiz Al-Qur’an. Khazanah Pendidikan Islam, 1(1), 33-37.

Rukin. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. CV. Jakad Media Publishing.

Setiawan, W. (2018). Reward and Punishment dalam Perspektif Pendidikan Islam. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 4(2), 184-201.

Siregar, A. D., Trisno, B., & Jendrizal, J. (2024). Implementasi Program Pembiasaan Baca Al-Quran Sebelum Pelaksanaan Pembelajaran di Madrasah Aliyah Sumatera Thawalib Parabek. Jurnal Pendidikan Dan Keguruan, 2(1), 24-31.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif, dan R&D. Cetakan ke 27. Bandung: Alfabeta CV.

Syuhada, H., & Abdilah, F. (2019). Akidah Akhlak Madrasah Tsanawiyah. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Tarigan, R. M., Ainiah, E. M., Lubis, A., Lubis, M. Y., & Amalia, D. M. (2023). Peran Ayah dalam Pembentukan Karakter Anak: Telaah Surah Luqman Ayat 12-14. Generasi Emas, 6(2), 78-93.

Umam, C. (2021). Pendidikan Akhlak, Upaya Pembinaan Akhlak Melalui Program Penguatan Kegiatan Keagamaan. Ciracas: Guepedia.

Yunita, Y., Utami, D. T., Nisa, K., & Rofi’atin, S. (2023). Internalisasi Nilai-nilai Akhlak Aktual Melalui Fitrah Based Education (FBD) Bagi Siswa Kelas 1 SDIT Tahfizh Al-Fatih Pekanbaru. Generasi Emas, 6(2), 10-16.

Zahroh, S., & Na’imah, N. (2020). Peran Lingkungan Sosial terhadap Pembentukan Karakter Anak Usia Dini di Jogja Green School. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 7(1), 1-9.

Downloads

Published

2024-08-08