Meningkatkan Perkembangan Kognitif AUD Melalui Permainan Monoplay Box di TK Wisma Sari

Authors

  • Ririn Oktaviani Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • I Made Gede Anadhi Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • Ida Bagus Komang Sindu Putra Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge.2024.vol7(1).17386

Keywords:

Remember, Identify, Describe, Monoplay Box Games, Cognitive Development

Abstract

One of the important aspects of development in children is cognitive development which strengthens children's reasoning, how children manage information, how children overcome curiosity, children's self-management of difficulties encountered when they want to explore their high curiosity, apart from providing knowledge about things. -things around can also help children in terms of exporting their surroundings. The aim of this research is that children can sharpen their memory, intuition, focus and be able to solve problems independently using the monoplay box game media. The qualitative method is the method used to observe the subjects studied, namely 21 Kindergarten B1 children at Wisma Sari Kindergarten Denpasar. In accumulating the data used, namely observation, interviews and checklists. The gains obtained from this research can be seen from the Pre- Simulation period, 1st period, 2nd period and 3rd period after using the Monoplay Box game in the observations that have been made, it can increase the cognitive development of the aud through the Monoplay Box game with the results experiencing a significant increase.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, J., Nasirun, W., & Yulidesni, M. (2020). Penerapan Strategi Pemecahan Masalah Dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Pada Anak Kelompok B. Jurnal Ilmiah Potensia, 5(1), 31–39. https://doi.org/10.33369/jip.5.1.31-39

Febria Sari, B. (2021). GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume 4 Nomor 2, Oktober 2021 Pengaruh Permainan Tradisional Engklek Terhadap Perkembangan Fisik Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun. Pengaruh Permainan Tradisional Engklek Terhadap Perkembangan Fisik Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun, 4.

Indah Saputri, D., Siswanto, J., Guru Sekolah Dasar, P., & Ilmu Pendidikan, F. (2019). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar. JP2, 2(3).

Iswantiningtyas, V. (2021). Perkembangan Kognitif Anak Selama Belajar Di Rumah. Efektor, 8(1), 9–20. https://doi.org/10.29407/e.v8i1.15835

Lubis, R. F. (2019). Kemampuan Guru Menarik Perhatian Siswa dalam Proses Pembelajaran Oleh.

Marwanto, A. (2021). Pembelajaran pada Anak Sekolah Dasar di Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Basicedu, 5(4), 2097–2105. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1128

Nisa’, R., Fatmawati, E., Al-Fattah, S., Lamongan, S., Pes, P., Siman, A.-F., & Lamongan, S. (2020). Kerjasama Orang Tua Dan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. https://doi.org/10.37850/ibtida

Novitasari, Y., & Prastyo, D. (2020). Egosentrisme Anak Pada Perkembangan Kognitif Tahap Praoperasional. In Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini (Vol. 7, Issue 1).

Nurhayati, S., Zarkasih Putro, K., dan Permainan Anak Usia Dini, B., Nur Hayati, S., & Sunan Kalijaga Yogyakarta, U. (2021). Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini. Bermain Dan Permainan Anak Usia Dini, 4(2615–4560).

Purnama Sari, Y., & Lusa, H. (2019). Pengaruh Media Permainan Monopoli terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran IPS Gugus 15 Kota Bengkulu. Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 2(3), 229–236.

Putri, M., Astini, B. N., Karta, W., & Suarta, N. (2021). Pengembangan Permainan Monopoli Untuk Meningkatkan Kognitif, Bahasa Dan Sosial Emosional Anak Usia Dini (Vol. 2, Issue 4).

Putu, L., & Budyawati, I. (2020). Penerapan Media Motif (Monopoli Edukatif) Dalam Meningkatkan Kecerdasan Jamak Pada Anak Kelompok B Di TK Kartika Ix-35 Patrang, Jember. 14. https://doi.org/10.19184/jpe.v14i2.19364

Rismadani, F., Satria, D., Kurnia, R., & Alat Permainan Edukatif untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia, P. (n.d.). GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume 5 Nomor 1, Februari 2022 Pengembangan Alat Permainan Edukatif (Ape) Ular Tangga Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun.

Risnawati, A. (2020). Pentingnya Pembelajaran Sains bagi Pendidikan Anak Usia Dini. 2, 513–515. www.uwlax.edu.

Sella Silvia, K., Wayan Widiana, I., Gede Firstia Wirabrata, D., & Pendidikan Dasar, J. (2021). Meningkatkan Kosakata Anak Usia Dini Melalui Media Wordwall. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(2), 261–269. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPAUD/index

Setyorini, R., Sandi, N. V., Wibisono, Y., Bahasa Indonesia, P., & Peradaban, U. (2018). Peningkatan Kecerdasan Verbal Linguistik Anak Usia Dini Melalui Permainan “Gerbong Kata” (Vol. 01, Issue 2).

Syam, A. F., & Damayanti, E. (2020). Capaian Perkembangan Bahasa Dan Stimulasinya Pada Anak Usia 4 Tahun. 09(02), 71–88. https://doi.org/10.26877/paudia.v9i1.6235

Ulfa, K., Rozalina, L., & Zainal Abidin Fikri, J. K. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli Pada Materi Sistem Pencernaan di SMP

Downloads

Published

2024-07-17