Pengembangan Multimedia Mendongeng pada Anak Usia Dini

Authors

  • Anisa Aditya Larasati Ubiversitas PGRI Semarang
  • Perdana Afif Luthfy Universitas PGRI Semarang
  • Ratna Wahyu Pusari Universitas PGRI Semarang

Keywords:

Early Childhood, Storytelling Skills, Multimedia Learning

Abstract

The use of multimedia learning media can be an effective means of improving the storytelling abilities of young children. By utilizing multimedia, children are not only actively involved in the learning process, but also develop creativity, imagination and speaking skills. Focusing on the needs and characteristics of children in the early stages of development is key in the process of developing learning media. This research aims to create interactive multimedia storytelling, specifically designed to improve storytelling skills in early childhood. This research uses the Research and Development (R&D) research method by applying the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation) model to ensure success. development process. This multimedia storytelling is not only designed to provide an interesting and interactive learning experience, but also involves young children as test subjects. The research results show that there is success in developing multimedia storytelling in Sultan Fatah Demak Kindergarten class B aged 5-6 years through the CapCut application as an effective tool in facilitating multimedia learning. Product validation by media experts confirms a high level of validity. Meanwhile, field trials at the Sultan Fatah Demak Kindergarten obtained very good results with

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ambarita, J. (n.d.). P-54 Multimedia Interaktif Berbasis Karakter di Masa Pandemi Covid 19 Charater-Based Interactive Multimedia in the Pandemic Covid 19.

Astria, Rani, Harahap, S., Silvera, R. A., Stai, H., & Sibuhuan, B. R. (2019). Membangun Kecerdasan Anak Melalui Dongeng. In Anak Usia Dini (Vol. 2, Issue 1).

Darma Wisada, P., Komang Sudarma, I., & Wayan Ilia Yuda S, A. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. In Journal of Education Technology (Vol. 3, Issue 3).

Fauziah, Z., Wahyuningsih, S., & Hafidah, R. (2020). 222 Jurnal Kumara Cendekia Metode Sosiodrama untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara pada Anak Usia 5-6 Tahun (Vol. 8, Issue 2).

Febrita, Y., & Ulfah, M. (n.d.). Peranan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.

Gemelly, R., & Hasannah, U. (2019). Efektifitas Metode Mendongeng Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Dini Anak Prasekolah. 7(3), 360–368.

Hapsari, R., Kognitif, P., Melalui, A., Mengelompokkan Benda Dengan Media, K., & Warna, B. (n.d.). GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume 3 Nomor 1, Mei 2020 Pengembangan Kognitif Anak Melalui Kegiatan Mengelompokkan Benda dengan Media Bola Warna.

Izzah, L., Nurhayati Adhani, D., & Fadjryana Fitroh, S. (2020a). Pengembangan Media Buku Dongeng Fabel untuk Mengenalkan Keaksaraan Anak Usia 5-6 Tahun di Wonorejo Glagah. In Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini (Vol. 7, Issue 2).

Kurniawan, H., Ayu Lestari, Y., Sikap Toleransi Anak Usia Dini Dalam Buku Dongeng Binatang Penyelamat Penyu Belimbing, P., Datokrama Palu, U., H Saifuddin Zuhri, U. K., & Sunan Kalijaga Yogyakarta, U. (n.d.). GENERASI EMAS Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini Volume 5 Nomor 2, Oktober 2021 56 Penanaman Sikap Toleransi Anak Usia Dini dalam Buku Dongeng Binatang Penyelamat Penyu Belimbing.

Nasution, N., Yaswinda, Y., & Maulana, I. (2019). Analisis Pembelajaran Berhitung melalui Media Prisma Pintar pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 240.

Nur Jannah, I., Prasetiyawati Diyah Hariyanti, D., Adhi Prasetyo, S., & Jurnal, L. (2020). Efektivitas Penggunaan Multimedia dalam Pembelajaran IPA di SD. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 54–59.

Pradilasari, L., Gani, A., & Khaldun, I. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual pada Materi Koloid Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 7(1), 9–15.

Sri Wahyuni, S., Pransiska, R., & Guru Pendidikan Anak Usia Dini, P. (2019). Pengaruh Bercerita dengan Media Replika Televisi Bergambar Tiga Dimensi Terhadap Kemampuan Berbicara Anak di Taman Kanak-kanak Islam Daud Khalifatulloh Padang. In Anak Usia Dini (Vol. 2, Issue 1).

Downloads

Published

2024-04-18