Ethnoparenting: Pengenalan Bahasa Krama Inggil Sejak Dini dalam Lingkungan Keluarga Komunitas Kejawen Kalitanjung
DOI:
https://doi.org/10.25299/ge.2023.vol6(2).13941Keywords:
Language Recognition, Krama Inggil, Early Childhood, FamilyAbstract
this research will discuss how to introduce the Krama Inggil language from an early age in the family environment in the Kejawen Kalitanjung Community in Tambaknegara Village, Rawalo District, Banyumas Regency. The subjects of this study were five families in the Kejawen Kalitanjung Community. This research method uses field qualitative methods (field research) through data collection techniques by conducting observations, interviews, and documentation. Informants in the study were traditional leaders, parents and children. Results of the study prove that the introduction of the Krama Inggil language from an early age in the family environment of the Kejawen Kalitanjung Community uses four methods of language recognition, namely; (1) introduction to the Krama Inggil language through parental experiences, (2) introduction to the Krama Inggil language through storytelling media, (3) introduction to the Krama Inggil language through surrounding objects, (4) introduction to the Krama Inggil language through interaction and communication. These four habits are carried out by families in the Kejawen Kalitanjung Community in instilling attitudes, actions, and words from ancestors who adhere to Javanese cultural traditions. Implication is that children are able to gain good Javanese language tools, communicate politely and politely, develop a sense of sympathy, and have Javanese nobility skills.
Downloads
References
TAmalia, E. R., & Dkk. (n.d.). MENINGKATKAN PERKEMBANGAN BAHASA ANAK USIA DINI DENGAN METODE BERCERITA. Jurnal IKHAC.
Anggraini, N., Bahasa, B., & Selatan, S. (2021). Peranan Orang Tua Dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, 7(1), 43–54. https://doi.org/10.30595/MTF.V7I1.9741
GTG. (2018). Krama Inggil Adat Penghormatan yang Sudah Ditinggalkan. Beritajowo.Com.
Hartono, H., & Dkk. (2016). Peranan Mulok Bahasa Lampung dalam Upaya Pelestarian Bahasa dan Budaya Lampung. Jurnal FKIP UNILA, 4(3).
Imam Gunawan, S.Pd., M. P. (2013). Metode Penelitian Kualitatif: Teori dan Praktik. - Google Buku. PT Kanisius. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=AqSAEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=penelitian+kualitatif&ots=m1-qsoaXqL&sig=_Wqi0LBFChPmpKjdD6Bud-Z10v8&redir_esc=y#v=onepage&q=penelitian kualitatif&f=false
Inah, E. N. (2015). Peran Komunikasi dalam Interaksi Guru dan Siswa. Jurnal At Ta’dib, 8(2), 150–167.
Nugroho, A. (2022). 5 Alasan Kenapa Bahasa Jawa Sudah Berada di Ambang Kepunahan - Boombastis. Boombastis.Com. https://www.boombastis.com/bahasa-jawa-punah/48447
Nur Laila, W., & Pascasarjana Magister Studi Islam, P. (2016). KONSEP DIRI REMAJA MUSLIM PENGGUNA BAHASA JAWA KRAMA. Profetik: Jurnal Komunikasi, 9(2), 61–69. https://doi.org/10.14421/PJK.V9I2.1206
Nurlekha, S., Bahasa Jawa, J., Bahasa dan Seni, F., & Negeri Semarang, U. (2014). BENTUK BAHASA JAWA DIALEK BANYUMASAN KESEPUHAN DI GRUMBUL KALITANJUNG PADA TATARAN MORFOLOGI. Sutasoma : Jurnal Sastra Jawa, 3(1). https://doi.org/10.15294/SUTASOMA.V3I1.4044
Putri, M. A., & dkk. (2020). Stimulasi Bahasa Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Jurnal ABNA, 1(1), 55–71.
Putri, R. A., Negeri, S., & Selatan, T. (2017). ANALISIS KONTRASTIF REDUPLIKASI BAHASA JAWA DENGAN BAHASA INDONESIA. Arkhais - Jurnal Ilmu Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 126–135. https://doi.org/10.21009/ARKHAIS.082.04
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif - - Google Buku. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=YY9LEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=penelitian+kualitatif&ots=gzC87PZ4Le&sig=PZFG7BgJJIvzc7yFAv9-7rSxVaI&redir_esc=y#v=onepage&q=penelitian kualitatif&f=false
Siregar, M., & dkk. (2021). Pengenalan Ecoliteracy pada Anak Usia Dini melalui Metode Bercerita. Jurnal Obsesi, 5(1), 724.
Soehadha, M. (2014). Wedi Isin (Takut Malu); Ajining Diri (Harga Diri) Orang Jawa dalam Perspektif Wong Cilik (Rakyat Jelata). Jurnal Religi, 10(1), 1–11.
Sugiyono;, P. D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Sumiarti, & Miftahuddin, A. (2018). Tradisi Adat Jawa (1st ed.). Pustaka Ilmu Group.
Suryadi, M. (2017). Peran Keluarga Muda Jawa terhadap Penggunaan Bahasa. Jurnal NUSA, 12(2), 14–23.
Suryana, D. (2016). Stimulasi dan Aspek Perkembangan Anak (1st ed.). Kencana.
Susanto, A. (2017). Pendidikan Anak Usia Dini: Konsep dan Teori (1st ed.). Bumi Aksara.
Trisnawati, W., & Fauziah, P. Y. (2019). PENANAMAN NILAI KARAKTER MELALUI PEMBIASAN BERBAHASA JAWA PADA ANAK USIA DINI DI DESA TANGGERAN, KABUPATEN BANYUMAS. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(2), 93–100. https://doi.org/10.17509/CD.V10I2.17336
Ugroho Sukmono. (2021). Uniknya Tradisi Lebaran Komunitas Adat Kasepuhan Kalitanjung| Gaya Hidup. News.Gatra.Com. https://news.gatra.com/detail/news/511850/gaya-hidup/uniknya-tradisi-lebaran-komunitas-adat-kasepuhan-kalitanjung
Wardani, F. L. R., & Uyun, Z. (2017). “Ngajeni Wong Liyo”: Menghormati Orang yang Lebih Tua pada Remaja Etnis Jawa. Jurnal Indigenous, 2(2), 176–183.
Widianto, E. (2018). Pemertahanan Bahasa Daerah Melalui Pembelajaran dan Kegiatan di Sekolah. Jurnal Kredo, 1(2), 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.