Efektivitas Pop Up Flip Book Terhadap Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris di Taman Kanak-kanak Annisa Kota Sungai Penuh

Authors

  • Sonia Melinda Universitas Negeri Padang
  • Elise Muryanti Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge.2023.vol6(2).13177

Keywords:

Vocabulary, English, Pop Up Flipbook, Early childhood

Abstract

Language is a communication tool in the shape of a system of sound symbol that is used to interact in a social environment. Pop Up Flipbook is one of the media that can be used to introduce language to early childhood. This research purpose to reveal the effectiveness of using Pop up flipbook media in introducing English vocabulary to children at Annisa Kindergarten, Sungai Penuh City. The research sample was children at Annisa Kindergarten in Sungai Penuh City as many as 20 children consisting of 10 children in the class for experimental and in the class for control. This research design is a quasi-experimental research using pre-test and post-test group control. In this research, the techniques for data collection are experiments and observations. Testing the research instrument quality by validating it with professional judgment and seeing the results using SPSS 20 using the Cronbach Alpha technique. Hypothesis testing uses T-test statistical techniques by SPSS 20 for windows which shows a level in significant. The research results was done in the shape of an effect size of 1,83 were concluded included in the category in high, so that the use of Pop Up Flipbook media in the introduction of English Vocabulary was effective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annisa, P., & Muryanti, E. (2022). Efektivitas Video Animasi terhadap Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(2), 216–221. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i2.1838

Arifudin, O., Hasbi, I., Setiawati, E., Lestariningrum, A., Suyatno, A., Puspita, Y., Nugroho Catur Saputro, A., Ma, M., Harianti, R., Ahmad Hardoyo Sidik, N., & Rismawati, N. (2021). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. www.penerbitwidina.com

Arip, M., & Aswat, H. (2021). EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar Abstrak. 3(1), 261–268.

Baiti, N. (2020). Desain pengelolaan lingkungan bermain dalam meningkatkan kemampuan berbahasa anak. Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 3(2), 98–106.

Fadhillah, N., Kusumawardani, R., & Rosidah, L. (2023). PENGARUH PENGGUNAAN YOUTUBE UNTUK KEMAMPUAN BERBICARA PADA ANAK USIA 4-5 TAHUN Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Submit : Desember 2022 Diterima : Januari 2023 Proses Review : Desember 2022 Publikasi : Februari 2023 Abstract Abstrak di mana saja , kapan. 6, 15–20.

Fatmawati, S. R. (2015). 195452-ID-pemerolehan-bahasa-pertama-anak-menurut(1)(1). Lentera, XVIII(1), 63–75.

Firmansyah. (2015). PENGARUH BAHASA INDONESIA DAN BAHASA INGGRIS DI ERA GLOBALISASI. Syria Studies, 7(1), 37–72. https://www.researchgate.net/publication/269107473_What_is_governance/link/548173090cf22525dcb61443/download%0Ahttp://www.econ.upf.edu/~reynal/Civil wars_12December2010.pdf%0Ahttps://think-asia.org/handle/11540/8282%0Ahttps://www.jstor.org/stable/41857625

Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan Media Pop-Up Book Berbasis Tematik Untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen Di Tk Negeri Pembina Bulu Temanggung). Early Childhood Education Papers ( Belia), 3(2), 46–54. https://doi.org/https://doi.org/10.15294/belia.v3i2.3727

Ismawati, T, M. R., & Afiif, A. (2021). Peranan Media Gambar Berbasis Pop-Up Book dalam Mengembangkan Kemampuan Mengenal Huruf pada Anak Usia Dini. Generasi Emas: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(1), 23–34.

Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Al-Athfal, 2(2), 62–69.

Kridalaksana, D. K. &. (2013). Pengertian Sikap. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Misbahuddin, & Hasan, I. (2022). ANALISIS DATA PENELITIAN dengan Statistik (Suryani (ed.)). Bumi Aksara.

Muryanti, E. (2019). Bercerita sebagai Pendekatan Humanistik dalam Stimulasi Bahasa Anak. E-Tech, 07(2541–3600), 10. https://doi.org/10.1007/XXXXXX-XX-0000-00

Ratri, devinta puspita, Iswahyuni, & Lailiyah, N. (2018). Mengajar Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini. UB Press. https://www.google.co.id/books/edition/Mengajar_Bahasa_Inggris_untuk_Anak_Usia/EyGJDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=pengenalan+bahasa+inggris+pada+anak+usia+dini&printsec=frontcover

Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif (Penelitian di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan dan Eksperimen). Deepublish.

Rosa, E. M., & Kustiawan, U. (2019). Peningkatan kemampuan mengenal konsep bilangan melalui media kreasi flipbook kelompok A TK Al-Husna Buring Malang. Jurnal PAUD: Kajian Teori Dan Praktik …, 1(2), 86–94.

S, A. C. D., & Handayani, A. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Berbasis Flipbook Marker untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kreatif Anak TK Darul Iman. 11(1), 491–500.

Sinaga, N., & Muryanti, E. (2023). PENGARUH MEDIA E-FLASHCARD DALAM PENGENALAN KOSAKATA BAHASA INGGRIS PADA ANAK DI TAMAN KANAK-KANAK PERTIWI SIMPANG EMPAT PASAMAN BARAT. Al Fitrah Journal Of Early Childhood Islamic Education, 6.

Sugiyono. (2013). METODE PENELITIAN KUANTITATIF KUALITATIF DAN R&D. ALFABETA, CV.

Wiratno, T., & Santosa, R. (2014). Bahasa, Fungsi Bahasa, dan Konteks Sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum, 1–19. http://www.pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/BING4214-M1.pdf

Downloads

Published

2023-08-16