Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Media Bahan Alam

Authors

  • Ida Ayu Marcha Jayanthi Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • Marsono Marsono Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • Gautama Jayadiningrat Made Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar
  • Suardika I Komang Universitas Hindu Negeri I Gusti Bagus Sugriwa Denpasar

DOI:

https://doi.org/10.25299/ge:jpiaud.2022.vol5(2).10218

Keywords:

Kemampuan Berhitung Permulaan, Media Bahan Alam, Anak Usia Dini

Abstract

Finding out whether natural material media can be effort to improve numeracy ability of children aged 5-6 years in PAUD Kumara Ngurah Rai II, is the purpose of this study, considering the problems experienced in PAUD Kumara Ngurah Rai II, namely the limited provision of concrete media in early numeracy which requires large enough budget. Class action research or commonly called PTK is type of this study, the object observed is the early numeracy abilities and 22 children aged 5-6 years in PAUD Kumara Ngurah Rai II Getasan Village, Petang District, Badung Regency consisting of 7 women and 15 men will be subject of this study. PTK was held early March 2022, then resumed in April to May 2022 the total is 3 months. Data collection methods used are teacher observation sheets, interviews and documentation.  Divided into 2 cycles, research in cycle I children have increased compared to the results of pre-action, namely the percentage of developing according to expectations as many as 8 people (36.4%) to 9 people (40.90%) but the success criteria have not been achieved so that it continues to cycle II with an increase to develop very well as many as 19 people at a percentage of 86.36%. Results of the study showed that natural material media can be used to improve the early numeracy ability of children aged 5-6 years at PAUD Kumara Ngurah Rai II Getasan Village, Petang District, Badung Regency. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyanti, T. (2016). Pentingnya Pendidikan Anak Usia Dini Bagi Tumbuh Kembang Anak (The Importance of Childhood Education For Child Development). Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar, 8, 50–58.

Asmawati, L. (2014). Perencanaan Pembelajaran di Taman Kanak-Kanak. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya Offset.

Asrori, M. (2019). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: CV Wacana Prima.

Cahyani. (2019). Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Dengan Menggunakan Media Bahan Alam Pada Kelompok B TK Bunda Yani.

Depdiknas. (2003). Undang - Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. 1, 1–42.

Depdiknas. (2007). Pedoman Pembelajaran Permainan Berhitung Permulaan di Taman Kanak-kanak. Depertemen Pendidikan Nasional Direktorat Jendral Manajemen Pendidikan Dasar Dan Menengah Direktorat Pembinaan Taman Kanak Kanak Dan Sekolah Dasar, 53(9), 1689–1699.

Hasnida. (2014). Media Pembelajaran Kreatif Mendukung Pembelajaran Pada Anak Usia Dini (1 ed.). Jakarta:PT. Luxima Metro Media.

Khadijah. (2016). Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini. Medan:Perdana Publishing.

Khoiru, I. (2015). Meningkatkan Kemampuan Membilang 1-20 Melalui Permainan Piring Angka dan Bahan Alam Pada Anak Didik Kelompok B1 TK Aisyiyah Pulosari Kecamatan Ngunut Tulungagung Tahun Pelajaran 2014/2015.

Kurniandari, A. (2016). Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Bilangan Dengan Kotak Matematika Kelompok A1 Di TK Aba Margomulyo III. Pendidikan Guru PAUD S-1, 5(6), 651–659.

Mendikbud. (2014). Permendikbud Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.

Puji Lestari, B., & Amala, N. (2021). Penggunaan Media Bahan Alam Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 129–141.

Rossyla Putri, M., Wahyuningsih, S., & Djaelani. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengurutkan Pola Melalui Media Bahan Alam Pada Anak Kelompok A1 TK Desa Wonolopo Tasikmadu Karanganyar Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Kumara, 6(1).

Sila, N., Alhadad, B., & Agustan Arifin, A. (2021). Aktivitas Meronce Dengan Media Tangkai Ubi Kayu Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(1), 90–101. https://doi.org/10.33387/cp.v3i1.2183

Siti Komariah, A., Yulianingsih, Y., & Kurnia, A. (2021). Hubungan Antara Kegiatan Bermain Make A Match Dengan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini. Generasi Emas : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 4(2), 96–105. https://journal.uir.ac.id/index.php/generasiemas/article/view/7082/3599

Solfiah, Y., & Indarto, W. (2017). Pengaruh Penggunaan Bahan Sisa Terhadap Kemampuan Statistik Anak Usia 5-6 Tahun di TK Labor FKIP Universitas Riau. Jurnal Educhild: Pendidikan Dan Sosial, 6(2), 153–159.

Sujiono, Y. N. (2009). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT indeks.

Tedjasaputra, M. S. (2001). Bermain, Mainan dan Alat Permainan. Jakarta:PT.Grasindo.

Downloads

Published

2022-10-29