PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN CD INTERAKTIF MELALUI PENDEKATAN TRIANGLE CHEMISTRY PADA POKOK BAHASAN LAJU REAKSI DI SMA

  • oktariani oktariani universitas islam riau
  • andhika baruri

Abstract

ABSTRACT
Interactive CD was made by Triangle Chemistry approach, an approach in which the presentation of chemical concepts with three types of representation, namely, the Symbolic, Macroscopic and Microscopic are presented interconnected between the three. Interactive CD can enhance students' motivation and learning allows students to practice according to their ability. This study aims to produce interactive CD learning media reaction rate subject to the high school level as well as determine the level of feasibility. Interactive CD Media was created using Macromedia Flash 8 program. Type of research conducted is Research and Development (R & D). Interactive CD’s are made to the 30 people tested students class XI SMA X the terms of form, motivation, and practicality. In terms of content by the chemistry lecturer, chemistry teachers SMA X, and chemistry teachers from other schools all of which amounted to 9 people. Data retrieval technique is by administering questionnaires to students who are then analyzed using a Likert scale. Feasibility of media that are based on the analysis of questionnaires, student questionnaires viability values obtained for 4.19, 4.30 by student questionnaires, teacher and lecturer at 4.23. The results showed that the Interactive CD media with this approach is feasible Chemistry Triangle used to learning on the subject of the reaction rate in terms of both shape / appearance, content, motivation and practicality.
Keywords : Interactive CD, Macroscopic, Microscopic, Symbolic, Triangle Chemistry,
ABSTRAK
CD Interaktif dibuat dengan pendekatan Triangle Chemistry, suatu pendekatan di mana penyajian konsep-konsep kimia dengan tiga jenis representasi, yaitu, simbolik, makroskopik dan mikroskopis yang menyajikan hubungan antara ketiganya. CD interaktif dapat meningkatkan motivasi siswa dan keinginan belajar siswa untuk berlatih sendiri sesuai dengan kemampuan mereka. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan media pembelajaran CD interaktif laju reaksi untuk SMA serta menentukan tingkat kelayakan. Media CD Interaktif dibuat menggunakan program Macromedia Flash 8. Jenis penelitian yang dilakukan adalah riset dan pengembangan (R&D). CD Interaktif diujikan pada 30 orang siswa kelas XI SMA X yang ditinjau dari segi bentuk, motivasi, dan kepraktisan. Dari segi konten oleh dosen kimia, guru kimia SMA X, dan guru kimia dari sekolah lain yang semuanya berjumlah 9 orang. Teknik pengambilan data dengan memberikan kuesioner kepada siswa yang kemudian dianalisis menggunakan skala likert. Kelayakan media yang didasarkan pada analisis angket, nilai kelayakan bersarkan angket mahasiswa diperoleh sebesar 4,19, 4,30 untuk angket siswa, dan guru dan dosen sebesar 4,23. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media CD Interaktif dengan pendekatan ini adalah layak Chemistry Triangle yang digunakan untuk belajar pada materi laju reaksi baik dari segi bentuk / penampilan, isi, motivasi dan kepraktisan.
Kata kunci: CD interaktif, makroskopik, mikroskopik,simbolik,Triangle Chemistry

References

Arikunto, S. (1989). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT Bina Aksara.
Arsyad, azhar. (2009). media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Chang, R. (2005). Kimia Dasar Konsep-konsep Inti Jilid 2 (3rd ed.). Jakarta: erlangga.
Ellizar. (2006). Pengembangan Progam Pengajaran Kimia. padang: UNP PRESS.
Gora S, W. (2005). Belajar Sendiri Membuat CD multimedia Interaktif untuk Bahan Ajar E-learnig. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.
Hamalik, O. (1990). Psikologi Belajar dan Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.
Rusydiyah, E. F. (2015). Media Pembelajaran. In Media Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sadiman, A. (2007). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemamfaatannya. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: ALFA BETA.
Talanquer, V. (2011). Macro, Submicro, and Symbolic The many faces of the chemistry “Triplet.” International Journal of Science Education, 3(1). Retrieved from https://doi.org/10.1080/09500690903386435
Winkel, W. (1995). Psikologi Pengajaran. Jakarta: gramedia grasindo.
Published
2019-07-29
How to Cite
OKTARIANI, oktariani; BARURI, andhika. PEMBUATAN MEDIA PEMBELAJARAN CD INTERAKTIF MELALUI PENDEKATAN TRIANGLE CHEMISTRY PADA POKOK BAHASAN LAJU REAKSI DI SMA. Journal of Research and Education Chemistry, [S.l.], v. 1, n. 2, p. 16, july 2019. ISSN 2685-8959. Available at: <http://journal.uir.ac.id/index.php/jrec/article/view/3500>. Date accessed: 22 sep. 2019.
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.